Nákupní horečka stoupá. Do Vánoc zbývají poslední dny. Přepravní společnosti začínají kolabovat. A vaše online kampaně jedou naplno. Co ale s nimi, až přijde Štědrý den? Vážně je chcete vypnout?
Ne. Nedělejte to. Tím by asi mohl tento článek skončit. Dneska je to taková rychlovka. Komu by k tomuto rozhodnutí ale nestačila moje suchá rada, pro toho mám přichystáno ještě pár důkazů místo slibů. Ukážu vám data, která Google nasbíral z minulého roku.
Největší retailová sezona
Koncem roku jsou z pohledu většiny retailistů ty největší žně. Pokud dokonce prodáváte dárkové zboží, platí to pro vás „překvapivě“ o to víc. Kdo by to byl řekl?
V tabulce níže se tak můžete podívat, jak si na tom v průběhu roku stojí váš segment z hlediska hledanosti na Google.
Povánoční peak
Zajímavé na těchto číslech je ale především to, že koncem roku se nemyslí jen předvánoční období, kdy každý nakupuje vánoční dárky. Velmi silné je i období mezi Štědrým dnem a Novým rokem. Na následujícím grafu je vidět, jak hledanost slov obecně ve skoro všech segmentech se Štědrým dnem poklesne na minimum. V podstatě vzápětí ale opět vyroste, a to na téměř stejnou intenzitu, jako před Vánoci.
Potvrzuje to domněnku, že lidé jsou v tomto období doma, mají spoustu volného času a častokrát i plné peněženky. Na internetu pak vyhlížejí slevové a výprodejové akce, aby se lehce nabytých peněz rychle zbavili a zase je poslali do oběhu.
Vyprázdněné reklamní plochy
Chytrý marketér již čichá příležitost. Je to tak, většina reklamních ploch je do Vánoc dost obsazená a pokud nekupujete plochy napřímo, ale v aukci (RTB, PPC), dostat se tam je celkem drahé. Jenže kampaně jsou většinou plánované právě do Vánoc. To znamená, že počínaje Štědrým dnem se prostory výrazně uvolní a zlevní. Vyzkoušeli jsme si to již několik let v Sunu na našich kampaních. Za pravdu nám dává ale i Google se svými benchmarky pro český trh.
Jak to využít?
Takže, jednak tady máme levné plochy a jednak máme vysokou poptávku. Ideální stav na kampaně všech typů.
Máte eshop? Chcete prodávat? Vyberte si pár zajímavých položek, bestsellerů, udělejte k nim zajímavou akci a pusťte to mezi lidi. Budujete značku? Můžete si levně testovat různé kampaně, brandlifty apod. na které byste třeba normálně v sezóně rozpočtem nedosáhli.
A bonus na závěr, podporujete-li nějakou mobilní aplikaci, není v roce lepší období, kdy jí promovat. Štědrý den a první svátek vánoční je čas, kdy se všechny darované přístroje poprvé spouští a lidé si s nimi hrají, testují je a stahují do nich nové aplikace. Průměrný počet denních instalací je na Štědrý den dokonce dvojnásobný oproti prosincovému průměru.
Takže od letoška patří svátky klidu už jen vám. Vaše online kampaně si to budou muset odmakat. 🙂