Seznam žije! Aneb co se chystá na příští rok?

Čas čtení: 3 min.

Poslední dobou to z příspěvků laické i odborné veřejnosti vypadalo tak, že Seznam.cz končí. Opak je ale pravdou. Seznam stále žije! A dokonce chystá i několik zajímavých novinek na další rok.

Je tu nový Klub Sklik

Seznam trochu zapracoval na svém programu certifikace agentur a vznikl Klub Sklik. Jeho první aktivitou byl společný „teambuilding“ certifikovaných agentur v Němčicích u Kolína.

Koláž fotek z Kulbu Sklik
Koláž fotek z Kulbu Sklik

Program byl opravdu nabušený. Chvílemi až fašistické lpění na dodržování časového rozvrhu mělo za důsledek to, že jsme všichni byli v zápřahu od začátku do konce a ani nebyl čas se nudit, natož si vyřídit nějakou korespondenci. Za to patří Seznamu velký dík.

Časový sled byl něco jako – oběd – přednášky – kafe – přednášky – svařák – zetor – svařák – kočár – víno – wellness – véča ve vigvamu – degustace vína – bowling – druhá véča – pivo – spánek – snídaně – workshop – oběd a schluss.

Program Klubu Sklik
Program Klubu Sklik

 

Prostě jsme si to užili. 🙂 Vás ale asi budou zajímat ty novinky. Nejdřív ale ještě pár čísel k Skliku a Seznamu.

Jak si vede Sklik a vyhledávání?

  • Sklik letos oslavil 10 let.
  • Víte, že jen v Skliku pracuje přes 130 lidí? Z toho cca 50 optimalizátorů, 40 vývojářů a 14 konzultantů.
  • Administrátoři (7 lidí) musí denně(!) schválit 3 miliony inzerátů, přičemž jejich množství díky automatizovaným systémům jako PPChit neustále roste?
  • Celkový reklamní zásah Skliku je celých 95 % české internetové populace.
  • Denně lidé na Seznamu vyhledají 16 milionů dotazů (500 za sekundu). 
  • Celkově má Seznam zaindexováno 1,6 mld. dokumentů a jeho roboti stáhnou 6000 dokumentů za sekundu.

Zajímá vás, co lidé na Seznamu vyhledávájí? Můžete se podívat do této infografiky, kde Seznam zaznamenal 15 minut svého života. To že půlka slov je porno asi nikoho nezarazí. Ale jakože mezi top slovy je „gemoney cz internet banka“? WTF?

Co je nového a co se chystá?

A co že se to tedy chystá?

Vývojáře určitě potěší nové čtvrté API s pojmenováním Drak. Já nevím ani, že byly nějaké 3 předchozí. Ale asi je to dobrá zpráva. 🙂

Vyhledávač Seznamu bude snažit přizpůsobit se chování dnešních lidí a zapracuje na použitelnosti mobilního vyhledávání a podobně jako Google bude pracovat s přímými odpověďmi.

Vlajkovou lodí Seznamu bude dle očekávání Stream.cz, se kterým se budou rozvíjet snahy dostat se do televize.

Novinky v reklamách

Nejzajímavější pro mě jsou ale novinky v reklamách v Skliku a RTB. 

  1. Nové možnosti práce s Produktovými reklamami.
  2. Růst programmaticu a možností cílení.
  3. First-look v RTB.
  4. Nativní reklama.
  5. Nákup videa na Streamu a Seznam zpráv skrz RTB.

1. Produktové reklamy v Skliku

Sklik se soustředí na vylepšení svých produktových reklam. Nově je můžete najít i ve vyhledávání obrázků, když hledáte inspiraci. V dohledné době budou PLA propojeny i s dalšími službami, jako Sdovolená.cz, Sauto.cz a dalšími.

Ukázka produktových reklam ve vyhledávání obrázků na Seznamu.
Ukázka produktových reklam ve vyhledávání obrázků na Seznamu.

2. Růst programmaticu a možností cílení

Programmatic se pro Seznam stává jedním z nejdůležitějším prodejním kanálem. Jeho výkon meziročně velmi roste (aktuálně o 127 %). Celkově se již 25 % celého inventory Seznamu prodává programaticky buď přes obsahovou síť Skliku nebo přes RTB.

V příštím roce proto Seznam přijde s rozšířenou segmentací publik. Budeme moci cílit na pokročilé zájmy, i třeba kombinaci zájmů a vyhledávání (na lidi, kteří něco hledali a byli zároveň na určitých webech).

3. First-look v RTB

Důležitost RTB jen potvrzuje spuštění First-looku. Díky First-looku – prvního pohledu na cookie v RTB aukci najednou inzerenti dostanou skrze programmatic možnost výběru všech cookies a můžou se tak cíleně dostat i na to pro ně nejprémiovější publikum. Především v kombinaci se spuštěním dyn. retargetingu je to hodně silný nástroj.

Rozhodovací pyramida pro display reklamu na Seznamu. Programatic se díky First-looku dostává na ty nejlepší cookies.
Rozhodovací pyramida pro display reklamu na Seznamu. Programatic se díky First-looku dostává na ty nejlepší cookies.

4. Nativní reklama

Toto možná znát nebudete. Nativní reklama je relativně nový typ reklamy, který vypadá jako běžný text. V Seznamu jí předpovídají velkou budoucnost, především s rozvojem mobilního internetu. Už nyní se návštěvnost z mobilů pohybuje na Seznamu mezi 30-40 %, do dvou let to bude již víc jak polovina. 

Nativní reklama zapadá do obsahu, neruší uživatele na mobilu jako banner a dle aktuálních testů má při stejném konverzním poměru 2x vyšší proklikovost.

V příštím roce se dočkáme nových formátů, jejího nákupu napřímo i skrz RTB a Sklik.

5. Nákup videa na Seznamu skrz programmatic

No a na závěr to nejzajímavější. Nyní již od října můžete nakupovat videoreklamu na Stream.cz a ve Zprávách Seznam skrz programmatic (RTB). Zatím jsou ceny celkem vysoké a prostoru je málo, ale v příštím roce se bude rozšiřovat. A pokud budou kluci ze Seznamu šikovní, tak si budete koncem příštího roku moci video nakupovat i v Skliku.

Leave a reply:

Your email address will not be published.

Site Footer

Top