Vánoční kapříci připluli a stejně rychle zase odpluli. Novoroční kocovina už je také dávno pryč. A online marketéři už zase vyťukávají nové kampaně do AdWords, honí lajky na Facebooku a proplétají se nekonečnými excelovskými tabulkami s reporty. Prostě rutina. Ti svědomitější rozjímají a dávají si předsevzetí, jak letos svoje kampaně opět posunou dál. Pojďme se proto vrátit zpět do ostravského GONGu, zalovit v paměti a zápiscích z Marketing Festivalu a připomenout si, co nás letos v onlinu čeká a zaručeně nemine.
1. SEO stále ještě není mrtvé.
SEO je něco jako Chuck Norris. Už 20 let je po smrti, ale smrtka se mu to bojí říct. Je to tak! První zmínky o tom, že SEO je mrtvé se opravdu objevily už před 20 lety. Tedy v době, kdy většina dnešních SEO konzultantů ještě tahala kačera.
Věřte tomu nebo ne, klidně plačte, ale se SEO se potkáme i v tomto roce. Jen už to (doufejme) nebude jen bezcílné optimalizování klíčových slov, ale daleko komplexnější práce. SEO není mrtvé, protože vyhledávače nejsou mrtvé. Marcus Tober ze Searchmetrics nám ukázal, že 81 procentům všech nákupů v B2C předchází online research. V B2B je vyhledáváním na internetu ovlivněno dokonce 92 % zakázek.
SEO se ale nezvratně změnilo. Vyhledávače dnes přizpůsobují výsledky nejen tomu, jaká slova člověk hledá, ale i podle toho, v jaké se nachází situaci. Ve výsledcích mu tak zobrazí pokaždé něco jiného, třeba video, krátký text, odborný text, obrázek, zboží v eshopu apod. SEO specialisté se tomu musí přizpůsobit, být jak voda a dělat SEO pro lidi, ne pro vyhledávače.
2. RTB je king!
Jestli před několika lety mohl být králem obsah, tak teď je králem onlinu rozhodně RTB. Asi těžko byste dneska v online marketingu hledali progresivnější obor, než právě programatický nákup. Podle prognóz bude už letos téměř 60 % všech reklamních ploch nakoupeno programaticky. Technologie dokonce prostoupila do marketingu natolik, že v příštím roce by měla marketingová oddělení firem utratit na technologiích více, než samotná IT oddělení.
To, že programatický nákup je daleko víc, než jen vytvořit banner, frknout ho na Seznam, počítat kliky a nedej bože si pak vyhodnotit last-click konverze, vysvětlila Lucka Šperková z Adexpresu. Těm pokročilejším pak představila, že k efektivnímu nákupu v RTB se dají používat prediktivní matematické modely (třeba Skrytý Markovův model, Shapleyova hodnota a další), že atribuce má smysl jen, když je řízená daty a že je to celé tak trochu věda, kterou si ale Lucka v podstatě během pár hodin postavila v Keboole.
3. Když PPC, tak automaticky.
Technologie ale není jen výsadou RTB. Čím dál tím víc se projevuje i v PPCčkách, kde Google neustále přichází s pokročilejšími možnostmi automatizace kampaní. Vrcholem je pak plná automatizace, která je možná již nyní. V podstatě to znamená to, že Googlu dáte veškerá svá data, vystavíte bianco šek a necháte roboty pracovat za vás. Nebezpečná myšlenka.
Frederick Vallaeys z Optmyzru ale uklidňuje, že lidský faktor a jeho nepředvídatelnost, pružnost při měnění strategií a kreativita má a ještě dlouhou dobu bude mít oproti automatizaci navrch.
Vallaeys se také zmínil o dalším trendu. Podle Google totiž mobil patří již včerejšku. To, co bude rozhodovat nyní, je AI (umělá inteligence), kterou velcí hráči typu Amazon již využívají.
4. Myslete na lidi a to, jak se na vašem webu cítí.
UX a UI je fakt důležité. Věnujete veškerou energii k tomu, abyste na web přivedli lidi. Ladíte si PPC kampaně, perfektně cílíte display a nakonec přivedete lidi na web, kde nenajdou to, co hledají. Celá vaše předchozí snaha tak jde do kopru.
Viking Michael Lykke Aagaard z Unbounce ve svém divadelním (sic!) vystoupení představil, jak se cesta uživatele, který nenajde, co hledá, velmi rychle stane doslova hororovým zážitkem. Věřte, že tohle svým zákazníkům fakt nepřejete.
Pamatujte, mezi dobrým a špatným webem vás dělí 5 vteřin. Přesně to je doba, do které uživatel musí jasně najít to, za čím na web přišel.
Aagaard s přednáškou již nějakou dobu objíždí svět, tady si ji téměř ve stejné podobě můžete vychutnat ještě jednou.
5. I looseři mají v marketingu své využití.
Tím teď nemyslím vaše online specialisty nebo zoufalce z vaší agentury, ale vzpomínám na japonského koně Haru Urara, který přes neutuchající snahu nikdy nic nevyhrál a přesto se stal miláčkem národa, nebo třeba na kočku Tama, která se přes své celodenní poflakování stala přednostou krachující stanice. Začali se na ní jezdit dívat turisté a tím v podstatě zastávku zachránila od krachu.
Lidé prostě milují blbce, říkal ve své přednášce Michal Pastier ze Zaraguzy. Dokládá to například zvolením Donalda Trumpa prezidentem, ale i tím, že na základě datové analytiky se při výběru psa pro kampaň na Kofolu nakonec uchýlili k šišlajícímu Štefanovi místo třeba psa manekýna. Nutno podotknout, že to byla dobrá cesta, protože kampaň na Fofolu se stala jednou z nejlepších v celém roce.
Proto dobrá rada na závěr. Až si letos sáhnete na úplné dno, budete zoufalí, staňte se tváří své značky, vše se v dobré obrátí. 🙂