Před nedávnem do Prahy zavítala mezinárodní špička virtuální reality na první Czech VR Fest. S VRkem už jsem krátkou zkušenost měl. Bylo to boží! A proto jsem se těšil, jak si vyzkouším ty nejzajímavější headsety na vlastní kůži. Jestli se mi to podařilo a co všechno jsem při tom zažil, čtěte v mé fotoreportáži.
Přednášky
Celá akce byla rozdělená na dvě části. Část konferenční a část výstavní. Z konference jsem bohužel nestihl první den, kde Veronica McGregor z NASA představila, jaké to je projít se pomocí rozšířené reality po povrchu Marsu a odhalila, že NASA s podobnými způsoby zachycování reality pracuje již skoro 30 let, jen doposud neměla technologii, která by tento zážitek dokázala zprostředkovat široké veřejnosti. To se s HoloLens a rozšířenou realitou pomalu mění.
Nestihl jsem ani keynote Ryana A. Bella, zakladatele VR Scoutu – největšího komunitního serveru o VR/AR – jehož přednášku označili moji kolegové (zkušení to účastníci konferencí) za jednu z nejenergičtějších, co kdy viděli. Trochu té energie si můžete vychutnat z krátkého propagačního videa, které jsem Ryana před Czech VR Festem „donutil“ natočit.
Naopak dalšího řečníka, Amira Ebrahimiho, jsem si už ujít nenechal. Amir je šéf vývoje v Unity, firmě, která světu dala spoustu skvělých her a vyvinula nejrozšířenější engine pro VR. Amir po zjištění, že ho v publiku sledují především vývojáři, pojal své vystoupení vyloženě workshopovou formou a v reálném čase ukazoval, jak se programuje ve VR. Ne, že by to nebylo zajímavé, i když vlastně pro mě ani moc ne. Změť kódů na černém pozadí mi opravdu moc neříká.
Výstava
Co mě ale dostalo, byla rozsáhlá výstava všech možných headsetů, softwarů a produktů, které lze už dnes skrze VR, AR nebo MR (mixed reality) využít a vlastně i normálně používat.
Jen tak se proletět
Jednou z prvních atrakcí, na kterou jsem se dost těšil, byl ICAROS. Zařízení, které řada firem instaluje do svých relax zón namísto firemního fitka. ICAROS pracuje s jednoduchým headsetem, Gear VR od Samsungu, kde se virtuální realita promítá skrz mobilní telefon. Kupodivu to vůbec nebylo to, co mi kazilo zážitek. Iluze letu skrz velmi jemný display nových Samsungů je dost reálná. Grafika byla super. Překvapivě mě zradilo mé vlastní tělo. Jako bývalý vrcholový sportovec jsem si říkal, jaká to bude pohoda. Ale ejhle. Po 5 minutách zoufalého letu, kdy se mi na nejnižší úroveň nepodařilo sestřelit ani jeden nepřátelský dron, jsem celý splavený hru radši pozastavil. Jde o to, že celou dobu musíte držet ve vzporu a celý let kontrolujete drobnými pohyby těla. Perfektní jako CORE trénink. Tak jen doufám, že příště už to bude lepší.
Únikovky a další hry
Dalším super zážitkem byla úniková hra od Torch VR. Únikovky jsou super i v normální realitě. Virtuální realita tomu dává ale další rozměr. V podstatě to funguje tak, že 5 lidí naleze do černého stanu, sedne si dokola zády k sobě, nasadí headset a najednou se všichni společně ocitají ve virtuálním světě. Tam mohou např. létat, házet si míčem a všichni společně tam plní úkoly, aby se dostali co nejrychleji ven. Vše je o spolupráci. Zkušení, ale často introvertní gameři tak prý mívají problém. Naopak rekord v této hře údajně drží parta několika šedesátiletých dam, které to sice hrály poprvé, ale komunikovat spolu uměly na jedničku.
K vidění a vyzkoušení byla řada dalších her. Ve stánku Alzy frčel Fruit Ninja VR. U PlayStationu to byla nová vesmírná střílečka Farpoint se speciálním ovladačem ve tvaru samopalu. Hodně zajímavá byla také nová hra od českého VR studia DIVR labs, Blue Effect, kterou jsem si zahrál na Oculech.
Hry OK a co dál?
Na Czech VR Festu jsem ale nebyl jen kvůli hrám. Daleko více mě zajímaly celkové možnosti využití VR/AR. Objevil jsem jich docela dost. Velmi zajímavá, byť ne ještě zcela dokonalá, byla prodejní aplikace Škody Auto, kde jste si mohli nakonfigurovat všechny prodejní kombinace a detailně si je prohlédnout. Vývoj prý zabral 4 roky. Do VR jsou zatím ale převedeny jen nové modely.
Rozhodně super byly možnosti interaktivních prezentací s 3D modely od Presentigo, které umí poslat vaše obchodní prezentace na level expert. PowerPoint tak můžete s klidem odinstalovat. Úlet je pak to, že celá prezentace se dá převést i do VR. Chtěl bych někdy zažít výrazy klientů po takovémto virtuálním pitchi.
Umění ve VR
Zajímavou linkou byly ukázky umění ve VR, jakési malování nebo spíš modelování 3D soch, které představili Virtoox a Etnetera. Nedokážu odhadnout, jestli jde jen o módní záležitost a bublinu nebo jestli má umění ve VR svou pevnou budoucnost. Minimálně ale blbinky, jako oživlé obrazy (obrazy, které ožijí pohledem skrz váš mobil) byly velmi milé.
Virtuální prohlídky
Co má určitě budoucnost, jsou virtuální prohlídky bytů a domů ve VR. Zkoušel jsem jednoduchou ukázku od GRANDPANO a vypadá to skvěle. Reálně se můžete procházet po svém budoucím bytě, teleportovat se a hlavně vidět veškeré barevné kombinace interiéru. Vidět, jak bude byt vypadat s jinou podlahou, jiným nábytkem, jaké to bude ráno, při západu slunce či v noci. Do bytu se prostě hned zamilujete. Pro developery to je podle mě must have prodejní nástroj.
Vzdělávání
A na závěr ještě jedna lahůdka a to učebnice anatomie pro mediky, Human Anatomy VR, od Virtual Medicine, party mladých studentů, kteří si chtěli zjednodušit studium. V aplikaci si pak můžete prohlížet celé tělo, kostru, orgány, cévní systém a třeba se naučit všechny latinské názvy. Celé je to super jednoduché a použitelné s Gear VR. Možná i proto se během měsíce od vydání velmi rychle rozšířila do více jak 120 zemí světa.
Závěrem
Celkové dojmy z prvního Czech VR Festu jsou ve skrze pozitivní. Vzhledem k tomu, že jsem se částečně zúčastnil příprav a měl možnost vidět, jak punkově občas celá organizace vypadala, trochu jsem se bál, aby to nakonec nebyl totální propadák. Jenže klukům a holkám (pořadatelům) se povedlo z toho punku udělat největší přednost. Celá akce působila až neuvěřitelně pohodově.
Je vidět, že jde o velmi mladý obor a VR komunitu (nejen tu českou) pohání obrovské nadšení a entuziasmus. Možná trošku podobný, jaký znám z knížek o internetovém boomu v Silicon Valley z přelomu tisíciletí.
Podle toho, co jsem na Czech VR Festu viděl a vyzkoušel, se těším, kam se celý obor vyvine a co nás za pár let ve VRku čeká.